Ah, de zomervakantie. Voor de ene persoon is het even bijkomen van alle drukte, voor de ander levert de vakantie extra stress op.

Als je van plan bent om een vette roadtrip door Europa te maken, zijn er een paar dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je nóg gestrester thuiskomt. Een van die dingen is je reis goed voorbereiden.

Sinds enkele jaren zijn verschillende landen in Europa bezig met het invoeren van zogeheten milieuzones. Voornamelijk oude dieselauto’s zijn de klos. De regels voor benzineauto’s zijn iets soepeler vanwege het feit dat een diesel meer roet en fijnstof uitstoot.

In Nederland hebben we ook een aantal milieuzones. In 2007 opende toenmalig minister van Milieu Jacqueline Cramer de eerste milieuzone in Utrecht. Sindsdien hebben steden als Amsterdam, Rotterdam en Nijmegen dit voorbeeld gevolgd.

Vanaf 2019 is Arnhem de stad met de strengste milieuregels in Nederland. Dieselauto’s van voor 2004 zijn dan niet meer welkom in het centrum van de stad.

Terug naar Europa. In de meeste landen is het concept nagenoeg hetzelfde, maar zijn er soms net andere regels. Ben je daar goed van op de hoogte, dan kan dat zomaar enkele tientallen tot honderden euro's aan boetes schelen.

We gaan er voor het gemak even vanuit dat je in een normale personenauto rijdt. Het is handig om vooraf te checken welke Euro-norm jouw auto heeft. Dat is een soort milieu-keurmerk (je kunt hier checken welke norm jouw auto heeft).

De normen zijn vastgesteld aan de hand van het bouwjaar van de auto:

  • Euro 5: bouwjaar 2009
  • Euro 4: bouwjaar 2005
  • Euro 3: bouwjaar 2000
  • Euro 2: bouwjaar 1996
  • Euro 1: bouwjaar 1992

België: Antwerpen en Brussel

In Brussel mag je vanaf begin dit jaar de stad niet in als jouw diesel personenauto een Euro 1-norm heeft. Vanaf 1 januari 2019 worden voertuigen op diesel met de Euro 2-norm én benzineauto's met het Euro 1-norm geweerd.

In Antwerpen mag je vanaf begin 2017 de stad pas in als je een diesel met een Euro 4-norm hebt. Met een benzineauto is dit een Euro 1-norm. In 2020 en in 2025 worden de regels nog strenger.

Als je de lage-emissiezone in België inrijdt, wordt jouw auto met een camera geregistreerd. Het kenteken wordt gecheckt en als jouw voertuig niet voldoet aan de eisen, krijg je een boete van 150 euro. Bij herhaling krijg je een hogere boete.


Frankrijk: Parijs, Lille en diverse andere steden

Voordat je kunt gaan smullen van een overheerlijke croissant in hartje Parijs heb je toch echt een gekleurde sticker op de voorruit van je auto nodig. In Frankrijk werken ze met stickers, ook wel Crit'Air genoemd, aan de hand van de Euro-norm van jouw voertuig. Er zijn 28 (permanente of tijdelijke) zones in Frankrijk, waar er wordt gelet op de uitstoot van jouw auto.

Een voorbeeld van een permanente zone is de binnenstad van Parijs, waar je altijd een sticker nodig hebt. Een tijdelijke zone kun je inrijden zonder sticker; je hebt alleen een geldige sticker nodig in geval van langdurige luchtvervuiling.

Check hier welke sticker je nodig hebt. Let op: zit de sticker niet op de juiste plek of is-ie niet goed leesbaar? Ook dan krijg je een boete die al snel kan oplopen tot honderden euro's.


Italië: Milaan, Rome, Florence en diverse andere steden

Ah, het land van de overheerlijke pizza's, pasta's en pittoreske dorpjes. Maar pas op voor de witte borden met rode cirkel met de tekst: Zona a Traffico Limitato. 

De milieuzones in Italië zijn bedacht om de historische gebouwen te beschermen voor de vieze autogassen en zitten complex in elkaar. Als je niet per se de zone in hoeft, doe dat dan niet. Dat kan een fikse rekening schelen.

Rome, Milaan, Pisa en Verona zijn bijvoorbeeld steden met een (of meerdere) milieuzones. Let dus goed op: voordat je het weet, rijd je een zone in en ben je enkele tientallen euro's verder.

Voor een paar euro kun je als toerist een speciaal milieuvignet voor een (of meerdere) dagen aanschaffen, afhankelijk van de bestemming. Zo kun je toch zorgeloos genieten van jouw favoriete stad.


Spanje: Barcelona

Op naar het warme zuiden? Let dan op de borden in steden, zoals Madrid, met de tekst Area de prioridad residencial (APR). Mocht je daar (per ongeluk) inrijden, kunnen de boetes al gauw oplopen tot enkele tientallen euro's.

Barcelona heeft als enige stad in Spanje een tijdelijke milieuzone die alleen voor auto's met een milieusticker toegankelijk is. De sticker komt in vier kleuren.

Blauw voor de schoonste auto's en groen-blauw voor hybride voertuigen. De groene sticker is voor dieselauto's met de Euro 6-norm en benzineauto's met de Euro 4-norm. Tenslotte is de gele sticker voor benzineauto's vanaf bouwjaar 2000 en dieselauto's vanaf 2006. Voor overige voertuigen is er geen sticker.


Duitsland: Berlijn, Dortmund, München en diverse andere steden

Ook onze oosterburen werken net als Frankrijk en Spanje met speciale milieustickers voor je voertuig. Er zijn drie verschillende kleuren (rood, geel en groen) en er zijn ongeveer 60 milieuzones in Duitsland. Check hier welke sticker je nodig hebt.

In Duitsland hebben sommige gebieden, zoals Hamburg, zelfs een volledig dieselverbod. Let dus goed op als je een oude (diesel)auto hebt en je van plan bent die richting op te gaan.

De milieuzones genaamd Umweltzonen worden met borden aangegeven. De meeste Duitse stadscentra zijn alleen beschikbaar voor mensen met een Umweltplakette, ofwel milieusticker.

LEES OOK: Waarom een vakantie van twee weken verspilde tijd is